زیر سایه پاپ، زیر پرچم اصالت

تهران- ایرناپلاس- موسیقی اصیل ایرانی در سال 97 نیز به همت هنرمندان پیشكسوت و جوان كه هنوز در این عرصه به تولید، اجرا و ارائه آثار موسیقایی می‌پردازند، راه خود را پیمود.

هر چند كه در این میان، بنا به دلایل گوناگون كه توشیح و تفسیر آن در این مجال كوتاه میسر نیست، برخی از هنرمندانی كه پیش از این می‌شد آن‌ها را در زیرمجموعه هنرمندان موسیقی اصیل طبقه‌بندی كرد راهی دیگر انتخاب كردند و به اجرای آثاری به دور از فضای موسیقی ایرانی پرداختند. ضمن آنكه بسیاری از اجراهای موسیقی اصیل ایرانی به‌خصوص در شهرستان‌ها، زیر سایه‌ اجراهای گروه‌های پرمخاطب پاپ قرار گرفت.

با وجود آن كه این نوع موسیقی پاپ از لحاظ كیفیت، سیر نزولی خود را ادامه داد، اما به دلیل نوع حمایت برنامه‌گذاران و تزریق ذائقه خاص موسیقایی به‌وسیله چهره‌های تازه، در فروش بلیت‌ها پیشتاز بود و این چهره‌ها كه با وجود اجراهای ضعیف و گاهی‌ حتی لب‌خوانی در كنسرت‌ها بسیار خبرساز شدند؛ همچنان پرمخاطب به اجرای خود ادامه دادند و از چهره‌های پاپ اصیل نسل اول بعد از انقلاب چون حمید حامی، مانی رهنما و .. نیز پیشی گرفتند.



*اركستر ملی ایران

اركستر ملی ایران به‌عنوان مهم‌ترین اركستر با كارویژه اجرای آثار فاخر موسیقی ایرانی امسال اجراهای متعددی را در برنامه كاری خود گنجانده بود. همكاری با خوانندگانی چون محمد اصفهانی، حسام‌الدین سراج (كنسرت آیینی) ، علی‌اصغر شاه‌زیدی، حسین علیشاپور‌، سالار عقیلی، وحید تاج، امیر تفتی، رشید وطن‌دوست، جمال‌الدین منبری و پوریا اخواص هم‌چنین بهره‌گیری از رهبران میهمان چون وحید علیپور، نزهت امیری و اسماعیل واثقی نشان داد این اركستر تحت زعامت فریدون شهبازیان به تكثر و همچنین باز بودن عرصه برای حضور هنرمندان و ایده‌های هنری در حد قابلیت‌های این اركستر، معتقد است.



*كنسرت‌های دیگر

از جمله كنسرت‌های پرمخاطب و خبرساز در سال 97می‌توان به كنسرت‌های كیهان كلهر و اردال ارزنجان، اجرای كنسرت‌های علیرضا قربانی در ایران و كانادا، كنسرت حسین علیزاده و پوریا اخواص در اروپا، تور كنسرت‌های اردشیر كامكار و حسین علیشاپور، تور كنسرت‌های كیوان ساكت و وحید تاج و كنسرت‌های سیمین غانم، بهزاد (خواننده قدیمی)، ایرج، همایون شجریان ، سالار عقیلی، علی زندوكیلی، امیر اثنی‌عشری و همچنین كنسرت خیابانی محمد معتمدی اشاره كرد.

بسیاری از هنرمندان موسیقی اصیل نیز تك كنسرت‌هایی را در تهران و شهرهای مختلف برگزار كردند. البته ماجرای لغو كنسرت‌ها نیز همچنان در موارد كمتری ادامه داشت كه از آن دست می‌توان لغو كنسرت علی‌ زندوكیلی در مشهد را نام برد. البته در همین شهر گروه میرزا عبدالله به سرپرستی و آهنگسازی مازیار شاهی و خوانندگی حسین علیشاپور موفق شدند در هنرستان هنرهای زیبای مشهد به اجرای آثار فاخر موسیقایی بپردازند و جای امیدواری است با حساسیت‌زدایی، این اجراهای فرهنگی و فاخر در شهرهای مذهبی نظیر مشهد تكرار شود.

*جشنواره موسیقی كلاسیك

جشنواره موسیقی كلاسیك كه از اتفاقات خوب سال‌های گذشته بود و به همت تعدادی از هنرمندان برای معرفی و حمایت از موسیقی اصیل ایرانی برگزار می‌شد، در سال 97 برگزار نشد و دبیر دوره‌های گذشته جشنواره تغییر مدیریت را از دلایل اصلی این اتفاق اعلام كرد.

*كنسرت‌های چند شب

از دیگر اتفاقات خوب سال 97 ادامه داشتن كنسرت‌های چند شب بود كه با حمایت از ساز و آواز، در سال‌های اخیر به‌نوعی جشنواره تخصصی موسیقی ایرانی بدل گشته است. از جمله برنامه‌های برگزار شده در این قالب در سال 97، چند شب ساز و آواز و چند شب دونوازی بود كه مخاطبان ویژه و خاص موسیقی ایرانی را به خود جذب كرد.

*جشنواره موسیقی فجر

جشنواره امسال پرحاشیه‌ترین جشنواره موسیقی در طول دوره‌های برگزاری این جشنواره بود. جدا از بی‌برنامگی‌ها و مشكلات موجود در برخورد با خبرنگاران، متخصصین بیشتر از همه چیز به كاهش تعداد روزها، كاهش تعداد اجراهای خارجی و كاهش حضور بانوان معترض بودند.

همچنین تعدادی از خوانندگان به دلیل كامل اجرا نشدن آیین‌نامه‌ جشنواره كه خوانندگان را از حضور در دو گروه منع می‌كرد، اما در بعضی موارد اجرا نمی‌شد از اجرا در جشنواره انصراف دادند. تعدادی از متخصصین نیز به اجرای بیش از اندازه آثار شاهین فرهت حتی توسط گروه‌های خارجی اعتراض كردند و تعدادی از خبرنگاران به كنایه از نام جشنواره موسیقی فرهت به‌جای نام این جشنواره استفاده كردند.

جز این موارد بودجه‌ این جشنواره نیز مباحثی ایجاد كرد كه بعد از مصاحبه مسئولان جشنواره امسال، حمید نوربخش نیز به توضیح درباره بودجه سال‌های گذشته پرداخت. لغو اجرای گروه كودكان به خاطر خوانندگی یسنا رهو به این دلیل كه چند ماه از 9 سالگی او گذشته بود نیز از حاشیه‌های خبرساز جشنواره بود. با وجود این حواشی، جشنواره موسیقی فجر با 85 اجرا برگزار شد و گروه‌های موسیقی با تفكیك سبك در هشت سالن تهران روی صحنه رفتند. در پایان، این جشنواره بر خلاف سال‌های گذشته با حذف جایزه باربد، هیچ آلبوم برگزیده‌ای را به طرفداران موسیقی معرفی نكرد و جایزه‌ای به هنرمند یا آلبومی اعطا نكرد.

گزارش از سپیده نیك‌رو
*اداره كل اخبار چند رسانه ای*