۱۵ اسفند ۱۳۹۷،‏ ۱۸:۴۹
کد خبر: 83234045
۰ نفر
ایرانِ دوران تحریم و فرصت تكرارنشدنی برلین- مریم ترسایی*

تهران-ایرناپلاس- در شرایط ویژه كنونی و تشدید فشار‌های اقتصادی به نظر می‌رسد فرصت‌هایی همچون نمایشگاه گردشگری آی‌تی‌بی برلین، از جمله موقعیت‌هایی است كه شرایط را برای استفاده از ظرفیت‌های زودبازده اقتصادی مانند گردشگری فراهم كند.

نمایشگاه گردشگری آی‌تی‌بی برلین ( ITB Berlin) به‌عنوان یكی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت سفر از 15 اسفند برابر با 6 مارس 2019 با حضور شمار زیادی از دست‌اندركاران خانواده بزرگ گردشگری از سراسر جهان فعالیت خود را آغاز می‌كند. این نمایشگاه فضای اقتصادی خارق‌العاده برای استفاده حداكثری از فرصت‌های گردشگری جهانی در حوزه عرضه و تقاضای سفر است و شركت‌كنندگان با انگیزه‌های مختلف در قالب فروشنده و خریدار خدمات گردشگری، سعی در دستیابی به بهترین نتیجه را دارند.

بی‌شك سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به‌موقع متولیان بخش دولتی برای حضور فعالان بخش خصوصی در چنین فضایی با حضور 180 كشور از پنج قاره جهان، بستری تكرار نشدنی برای معرفی پتانسیل‌های كشور در بخش‌های مختلف گردشگری است؛ آن‌هم در شرایطی كه سایه تحریم، مشكلاتی را برای حوزه‌های دیگر اقتصادی رقم زده و دست‌اندركاران مربوطه را بر آن داشته تا از ظرفیت‌های زودبازده مانند گردشگری برای سودآوری در چرخه اقتصادی بهره‌برداری كنند.

هرچند هرساله دست‌اندركاران بخش خصوصی در حوزه سفر و گردشگری در این قبیل نمایشگاه‌ها حضور داشته و ضمن معرفی گوشه‌ای از توانمندی‌های كشور نسبت به فروش خدمات خود اقدام می‌كنند، ولی آنچه در شرایط فعلی و وجود تهدیدهای اقتصادی می‌تواند چراغ راه متولیان در دستیابی به اهداف اقتصادی باشد، بهره‌برداری از این فرصت پیش روی گردشگری در عرصه جهانی برای معرفی ایران با تكیه بر داشته‌های فرهنگی است.

در واقع شركت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و نمایش زنده و حرفه‌ای از واقعیت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آداب و رسوم اقوام، زبان و گویش، موسیقی محلی، خوراك و پوشاك نقاط مختلف، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و همچنین نمایش ذخایر منحصربه‌فرد در بخش میراث فرهنگی مطابق با استانداردهای روز تبلیغات می‌تواند فراتر از شنیده‌ها، فضای رسانه‌ای بین‌المللی را به نفع ایران تغییر دهد.

تجربه كشورهای موفق در حوزه گردشگری كه تبلیغات و بازاریابی را كلید راه توسعه در این زمینه دانسته و هدفمند برای آن سرمایه‌گذاری می‌كنند، نشان می‌دهد نمایشگاه‌های گردشگری، مملو از ایده و خلاقیت و متنوع از ذوق و سلیقه، فرصت‌های جدیدی از تقاضا را پیش‌رو قرار می‌دهد و با توسعه بازار فروش، راه برای عرضه داشته‌ها و جذب و جلب مشتریان متناسب با جاذبه‌های گردشگری كشور هموار می‌شود؛ فرصتی كه به شركت‌كنندگان این امكان را می‌دهد تا در ارتباطی بی‌واسطه و مستقیم با مشتریان بالقوه، داشته‌های كشور در عرصه سفر و گردشگری را ارائه و سهم خود را از این بازار كسب كند.

* كارشناس اطلاع‌رسانی معاونت گردشگری