استراحت و فعاليت خود را در نوروز چگونه مديريت كنيم؟

تهران- ايرناپلاس- يك متخصص طب سنتي مي‌گويد: با توجه به تغيير الگوي خواب و تغذيه در تعطيلات نوروز، افراط در برخي مسائل باعث اختلال در خواب و سلامت بدن مي‌شود، موضوعي كه در كودكان و دانش‌آموزان بايد جدي‌تر گرفته شود.

از نظر طب سنتي، تغيير فصل مي‌تواند روي بدن انسان تأثير مثبت و البته منفي بگذارد و هر كدام از فصل‌هاي سال ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فردي دارند كه متناسب با آن‌ها بايد الگوي تغذيه و فعاليت بدني ما تغيير كند.

در اين ميان، هم‌زماني شروع فصل بهار و ايام تعطيلات عيد نوروز به دليل ديد و بازديد، سبب تغييراتي در الگوي تغذيه ما مي‌شود. به همين دليل، كارشناسان طب سنتي توصيه مي‌كنند كه در اين مدت، مراقب خورد و خوراكتان باشيد و فعاليت‌ها و استراحت روزانه بدنتان را مديريت كنيد.

قسمت دوم گفت‌وگوي ايرناپلاس با غلامرضا كردافشاري، متخصص طب سنتي و توصيه‌هاي وي براي فصل بهار و نوروز را در ادامه مي‌خوانيد.

ايرناپلاس: چه توصيه‌هايي براي نوروز داريد؟

كردافشاري: نوروز جشن آغاز سال و اول بهار و يكي از كهن‌ترين جشن‌هاي به جا مانده از دوران باستان است. اين جشن و تعطيلات آن‌، چنان در ميان مردم محبوب است كه معمولاً از يكي دو ماه قبل براي بهتر و مفرح‌تر برگزار شدن آن برنامه‌ريزي مي‌شود. در اين ميان اما حفظ سلامتي در ايام نوروز و آغاز توأم با شادي و نشاط فعاليت‌هاي كاري سال جديد پس از اتمام تعطيلات از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. چرا كه اگر حتي يكي از اعضاي خانواده در اين روزها به دليل رعايت نكردن اصول حفظ سلامتي، بيمار شود، سرور و شادي اين ايام به كام تمام خانواده تلخ خواهد شد. اما چه كنيم كه در نوروز سلامت بمانيم نياز به رعايت برخي از توصيه‌هاي غذايي دارد.

**از صبحانه در تعطيلات نوروز غفلت نكنيد

صبحانه يكي از مهم‌ترين وعده‌هاي غذايي است كه نقش ويژه‌اي در حفظ سلامت افراد دارد. افرادي كه در طول سال صبح‌ها مجبورند سركار كار بروند و همين باعث مي‌شود تا صبحانه مناسبي ميل نكنند، تعطيلات نوروز فرصت مناسبي است كه مي‌توانند گذشته را جبران كنند و از فوايد مهم اين وعده غذايي بهره‌مند شوند. توصيه مي‌شود در وعده صبحانه عسل طبيعي يا مرباهاي مختلف همراه با بادام ميل شود كه هم مقوي است و هم به‌راحتي هضم مي‌شود.

موضوع بعدي كه همه ما در ايام نوروز درگير آن هستيم، ديد و بازديد است و همين باعث مي‌شود كه در طول يك روز به خانه‌هاي متعددي از فاميل و دوستان و آشنايان برويم. به همين دليل توصيه مي‌شود در چنين شرايطي از روي هم خوري غذاها، آجيل، ميوه و شيريني و ساير خوراكي‌ها اجتناب كنيد. اين الگوي تغذيه در مدت تعطيلات دو هفته‌‌اي مي‌تواند باعث بروز مشكلات جدي در دستگاه گوارش افراد شود. از سوي ديگر، فراموش نكنيد پس از مصرف شيريني و شكلات حتماً دندان‌هاي خود را مسواك بزنيد تا سلامت دهان و دندان در اين ايام به خطر نيفتد.

موضوع ديگري كه مطرح كردن آن مي‌تواند به‌سلامت افراد در تعطيلات نوروزي كمك كند اين است كه از آنجا كه شيريني‌هاي پذيرايي معمولاً چند ساعت يا حتي چند روز ممكن است بيرون از يخچال و روي ميز قرار بگيرد، حتماً روي شيريني و تنقلات را با پوشش مناسب بپوشانيد. يادتان نرود شيريني‌هاي‌ تر مناسب پذيرايي در اين ايام نيستند.

**آجيل را خام و تازه و با پوست تهيه كنيد

استفاده از انواع مغزها و آجيل مثل انواع بادام، پسته و فندق به حد اعتدال در نوروز عالي است. توصيه مي‌شود حتي‌الامكان آجيل را خام، تازه و با پوست تهيه كنيد و هرگاه كه قصد استفاده از آن را داريد به اندازه مصرفتان پوست آن را جدا كنيد. چرا كه آجيل مغز شده در طولاني‌مدت خواص غذايي خود را از دست مي‌دهد و خوردن آن فايده‌اي به لحاظ غذايي ندارد. علاوه بر اين، ممكن است انواع قارچ و كپك در ميان آنها رشد كند كه قطعاً مصرف آن باعث بيماري مي‌شود. در مورد مصرف آجيل هم توصيه مي‌شود از روي هم خوري پرهيز شود.

ايرناپلاس: چه توصيه‌اي براي افراد ديابتي داريد؟

كردافشاري: در روزهاي تعطيل توصيه مهم براي بيماران ديابتي اين است كه روند درمانيشان را فراموش نكنند، چرا كه در صورت به تعويق انداختن آن، ممكن است وضعيت جسمي آنها را به خطر بيندازد. اين بيماران بايد تلاش كنند تا از برنامه غذايي و دارويي خود خارج نشوند و به بهانه عيد نوروز و ديد و بازديد تغييري در آن ايجاد نكنند. علاوه بر اين، بيماران ديابتي بيش از ديگران دچار يبوست مي‌شوند و همين باعث مي‌شود كه كنترل قند خونشان از كنترل خارج شود. اين بيماران بايد تلاش كنند پيشگيري‌هاي لازم را انجام دهند.

ايرناپلاس: استراحت و فعاليت خود را در نوروز چگونه مديريت كنيم؟

كردافشاري: از آنجا كه الگوي خواب و تغذيه اغلب ما در تعطيلات نوروز به دليل ديد و بازديد، مسافرت، برنامه‌ و فيلم‌هاي تلويزيوني به هم مي‌خورد‌، افراط در اين مسائل باعث اختلال در خواب و سلامت بدن مي‌شود، موضوعي كه در كودكان و دانش‌آموزان جدي‌تر مي‌شود. همين مسائل باعث مي‌شود تا تعطيلات به‌جاي اينكه فرصتي براي استراحت، ايجاد آرامش و نشاط براي شما باشد، باعث خستگي و كسالت و حتي بيماري شود و حتي بعد از اتمام تعطيلات، بازگشت به زندگي و فعاليت روزمره دشوار شود و عملكرد افراد در محيط كار يا محل تحصيل كاهش يابد. بنابراين توصيه مي‌شود اجازه ندهيد تعطيلات دوهفته‌اي عيد نوروز باعث شود تا فعاليت بدني نداشته باشيد و در كنار آن، بيش از حد معمول بخوريد و شب‌ها تا ديروقت بيدار بمانيد.

**اداره كل اخبار چندرسانه اي**ايرناپلاس**