واکنش تاکسیرانی به افزایش زیرپوستی برخی کرایه‌ها به بهانه برف و شلوغی و انتقاد از سهمیه مساوی

تهران- ایرناپلاس- با وجود تاکیدات مکرر مسئولان بر عدم افزایش قیمت‌ها پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، مشاهدات خبرنگار ایرناپلاس نشان می‌دهد در دو، سه روز اخیر، برخی رانندگان تاکسی به بهانه‌هایی همچون بارش برف و شلوغی معابر، کرایه‌ها را به طرز چشمگیری افزایش داده‌اند.

نخستین روز برفی تهران که همزمان با نخستین روز کاری تهرانی‌ها پس از اعلام افزایش قیمت بنزین از سوی دولت بود، با افزایش کرایه‌های تاکسی و آژانس‌ها آغاز شد. برخی از مردم پایتخت که طبق روال معمول برای رفتن به محل کار خود از تاکسی یا آژانس استفاده کردند، با افزایش غیر عادی کرایه‌ها مواجه شدند: افزایش‌ از ۵۰۰ تومان تا چند ۱۰ هزار تومان.

آقای کریمی یکی از شهروندانی است که برای رسیدن به محل کار خود از تاکسی‌های خط فردوسی به سمت نواب استفاده می‌کند. وی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: کرایه هر روزه ۳۵۰۰ تومانی این خط در دو سه روز اخیر ۵ هزار تومان شده است. به گفته کریمی برخی راننده‌های تاکسی کرایه مسیر نواب تا سر محبوب مجاز را هم ۵۰۰ تومان افزایش داده‌اند.  

شهروند دیگری می‌گوید در گذشته هر بار برای رفتن از چهارراه استانبول تا وزرا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌کرد، اما در چند روز اخیر رانندگان تاکسی از او ۴ هزار تومان طلب می‌کنند.

خانم عزیزی ساکن کرج است و هر روز برای رسیدن به محل کار خود مسیر تهران تا کرج را با مترو و تاکسی طی می‌کند. او از جمله شهروندانی است که نسبت به افزایش کرایه‌ها گلایه دارد و به ایرناپلاس می‌گوید: کرایه تاکسی‌های خطی مترو محمدشهر تا قبل از بارش برف و گران شدن قیمت بنزین ۲ هزار تومان بود اما روز شنبه به ۱۰ هزار تومان رسید، البته یکشنبه راننده‌ها لطف کردند و ۱۰ هزار تومان را به ۸ هزار تومان کاهش دادند. بهانه آنها برای این افزایش قیمت علاوه بر شلوغی و بارش برف این بود که از راه‌های میانبر و کوچه‌ پس‌کوچه‌ها مسافران را به مقصد می‌رسانند.

آقای غلامی هم که وضعیتی مشابه خانم عزیزی دارد می‌گوید در چند روز گذشته کرایه‌های خط تاکسی مترو آزادگان تا اسلامشهر هزار و ۵۰۰ تومان گرانتر شده و از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۵ هزار تومان رسیده است.

در این میان برخی شهروندان از افزایش کرایه تاکسی‌های عبوری نیز گلایه می‌کنند و می‌گویند: رانندگان بنا به صلاح‌دید خود با توجه به مسافتی که مسافر را سوار می‌کنند کرایه های خود را افزایش داده‌اند. مثلا کرایه تاکسی‌های مترو جوانمرد قصاب تا میدان حسن‌زاده ۱۵۰۰ تومان بیشتر شده، یا یک راننده تاکسی مسیر شیراز جنوبی تا فاطمی که کرایه قبلی آن ۲ هزار تومان بود ۳ هزار تومان اعلام کرده است.

کرایه بسیاری از تاکسی‌ها بدون تغییر مانده است

با این حال شمار شهروندانی که می‌گویند در چند روز اخیر با افزایش کرایه تاکسی‌ها مواجه نشده‌اند هم کم نیست. برخی دیگر از شهروندان هم می‌گویند برای این که گرفتار ترافیک و شلوغی‌های این چند روز نشوند، ترجیح داده‌اند که با مترو و اتوبوس‌ بی‌آرتی جابجا شوند و به همین دلیل از افزایش کرایه‌های تاکسی اطلاعی ندارند. علاوه بر برخی رانندگان تاکسی‌ و آژانس‌ها، بعضی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هم خودسرانه کرایه خود را افزایش داده‌اند. به طوری که در چند روز اخیر پس از محاسبه قیمت توسط سامانه، با مشتری تماس گرفته و کرایه‌ بالاتری را به صورت تلفنی به مسافر اعلام می‌کنند و در صورتی که او موافقت نکند، سفر را لغو می‌کنند. البته مدیر روابط عمومی اسنپ، یکی از این تاکسی‌های اینترنتی به ایرناپلاس می‌گوید: تعداد تخلفات در این حوزه محسوس نبوده است. به گفته او، تعداد سفرها در طول چند روز اخیر کاهش پیدا کرده اما با این حال چنین تخلفاتی نسبت به قبل افزایش نداشته است و گزارش محسوسی در این‌باره وجود ندارد.

افزایش کرایه تخلف و اشتباه است

حسن پورناظری راننده تاکسی و یکی از اعضای انجمن تاکسیرانان تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: رانندگان متخلف کار اشتباهی انجام دادند و باید منتظر می‌ماندند. من به دوستان و رانندگان گفتم که چند هفته صبر کنند تا با مذاکره این مسئله درست شود. ابتدا سهمیه اعلام شده برای تاکسی‌های دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر بود که با اعتراضات ما به ۲۵۰ لیتر افزایش پیدا کرد. من چنین سهمیه‌ای را برای تاکسی‌های دو گانه‌سوز  کافی می‌دانم؛ البته در صورتی که واقعا دوگانه سوز بوده و تاکسی درون‌شهری باشند.

به گفته وی در حال حاضر بیشتر تاکسی‌ها دوگانه سوز نیستند، چرا که هزینه نگهداری خودرو دوگانه سوز زیاد است و به همین دلیل بسیاری از رانندگان خودروهای خود را از حالت دوگانه سوزی خارج کردند.

بهتر است سهمیه بنزین بر اساس میزان تردد رانندگان باشد

پورناظری ادامه می‌دهد: در تاکسی‌هایی که فقط با بنزین کار می‌کنند، میانگین مصرف ماهانه متفاوت است. مثلا تاکسی که در مسیر فرودگاه امام کار می‌کند به دلیل مسافت بالا مصرف بنزین زیادی نیز دارد. ۴۰۰ لیتر برای این راننده‌ها کافی نیست و باید در مورد سهمیه این افراد تجدیدنظر شود. بنابراین بهتر است سهمیه بنزین بر اساس میزان تردد رانندگان باشد.

پور ناظری با گلایه از محقق نشدن برخی وعده‌های دولت به تاکسیرانان در گذشته ادامه می‌دهد: قیمت تاکسی صفر از ۲۵ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان رسید و دولت با دادن وعده از ما خواست تا کرایه‌ها را افزایش ندهیم. حالا هم قیمت بنزین را افزایش داده و باز از رانندگان می‌خواهد کرایه را افزایش ندهند. باید فکری به حال رانندگان کرد. با این حال من با افزایش خودسرانه کرایه‌های تاکسی مخالفم. وی پیشنهاد می‌دهد که اولا دولت بر اساس مسافت طی شده توسط هر راننده به او سهمیه بنزین بدهد و پس از آن برای تشویق به کاهش مصرف بنزین، باقی مانده سهمیه بنزین را از آنها بخرد.

تاکسی‌ها همکاری کردند

در این میان اما علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: گزارش‌ها نشان می‌دهد در چند روز اخیر مردم از کرایه‌ها راضی بوده‌اند و رانندگان هم واقعا رعایت کرده‌اند. انصافا جا دارد از تاکسیران‌ها تشکر کنم، ما انتظاری که از تخلفات داشتیم خیلی زیاد بود ولی انصافا تاکسیران‌ها با ما همکاری کردند. ما در خطوط اصلا افزایش قیمت داشتیم. البته تخلف در یک جامعه ۸۰ هزار نفری تاکسیرانان حتما وجود دارد و در شرایط نرمال هم ممکن است از این تخلفات داشته باشیم. ولی در این موضوع اخیر از روز شنبه تا الان تعداد تخلفات گزارش شده از سمت مردم و یا شکایات ثبت شده در سامانه ۱۸۸۱ تغییر چشمگیری با شرایط نرمال نداشته و این نشان می‌دهد تاکسیران‌ها واقعا همکاری می‌کنند.

قنادان ادامه می‌دهد: ما از روز جمعه جلسه اضطراری داشتیم و در کمیته بحران سازمان تقریبا همه حضور داشتند. بلافاصله با ستاد اجرایی و ستاد هماهنگی وزارت کشور تماس گرفتیم و چند نکته مهم اتفاق افتاد. اولا سهمیه‌ دوگانه سوزها ۲۰۰ لیتر بود و به ۲۵۰ لیتر افزایش پیدا کرد؛ یا مثلا اگرچه برای خودروهای بنزین‌سوز ۴۰۰ لیتر کفایت می‌کرد اما خودروهای ون مشکل جدی داشتند که سهمیه آنها هم به ۶۰۰ لیتر افزایش پیدا کرد.

به گفته وی برای سرویس مدارس اصلا سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده بود که برای سرویس های مدرسه دوگانه سوز ۸۰ لیتر و برای بنزین سوزها ۱۲۰ لیتر در نظر گرفته شد و اینها بلافاصله با همین هماهنگی ها انجام شد.

قنادان در پاسخ به این سوال که آیا ۴۰۰ لیتر برای تاکسی‌های بنزین‌سوز که عمر مفید بسیاری از انها به پایان رسیده است کافی است، می‌گوید: یک تاکسی اگر واقعا فعال باشد این سهمیه ثابت در نظر گرفته شده، برای او نامناسب است ولی اگر غیرفعال باشد چنین سهمیه‌ای برای او اضافه هم هست. ما در حال آماده سازی پیشنهاد مکتوب خودمان درباره این موضوع هستیم تا آن را برای وزارت کشور بفرستیم. البته مذاکرات آن انجام شده است.

تاکسیرانی آمادگی فنی برای محاسبه تردد تاکسی‌ها را دارد

به گفته  قنادان ما نباید برای همه تاکسی‎‌ها به یک اندازه سهمیه تخصیص بدهیم. مثلا این سهمیه برای خودروهای فرودگاهی خیلی کم است یا در داخل شهر خطوطی داریم که طول خط آن ۱۸ کیلومتر است در مقابل آن خطی داریم که طول آن ۳ کیلومتر است. در حال حاضر برای تاکسی‌های هر دو این خط‌ها سهمیه یکسان مقرر شده که این درست نیست.

قنادان می‌افزاید: پیشنهاد ما به وزارت کشور این است که برای تاکسی‌ها هم به صورت پیمایشی سهمیه بنزین پرداخت شود. این روش چند حسن دارد: اول این که عادلانه ترین روش است. چون تاکسی بر اساس میزان خدماتی که به مردم می‌دهد سهمیه می‌گیرد. نکته دوم این است که از برخی سوءاستفاده‌ها از کارت سوخت تاکسی جلوگیری می‌کند.

به گفته او سازمان تاکسیرانی آمادگی فنی برای محاسبه تردد تاکسی‌ها را دارد و بعد از تهران می‌تواند آن در بقیه کشور هم اجرایی کرد و به نظر می‌رسد این مطمئن‌ترین راه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =