۲۹ تیر ۱۳۹۹،‏ ۹:۰۳
کد خبرنگار: 3078
کد خبر: 83856266
۱ نفر

برچسب‌ها

راز موفقیت‌ فیلم‌های طنز یک نویسنده

تهران- ایرناپلاس- می‌توان فیلم «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» را یکی از کمدی‌های موفق چند سال اخیر سینمای کشور دانست؛ اثری که بر پرده سینما با استقبال خوبی نیز مواجه شد اما شیوع کرونا سبب وقفه در این زمینه شده است.

فیلمنامه‌نویسی که بیشتر آثارش در سینما و تلویزیون با موفقیت همراه بوده، برای نخستین بار در جشنواره سی و پنجم در قامت یک کارگردان ظاهر و با اولین تجربه کارگردانی‌اش در بخش مسابقه حاضر شد. اثری با عنوان «خوب بد جلف» که توانست جزو منتخب‌های مردم هم در جشنواره قرار گیرد و به یکی از فیلم‌های پرفروش سال ۹۶ تبدیل شود.

پیمان‌قاسم‌خانی سپس در جشنواره سی و هشتم قسمت دوم این اثر سینمایی را با عنوان «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» عرضه کرد.

این اثر سینمایی که در بهترین وقت اکران سال یعنی در نوروز ۹۹ روی پرده رفت، مورد استقبال قرار گرفت؛‌ گرچه جنجال کرونا در هفته‌های اول و این روزها، نمایش این فیلم را به تعطیلی کشانده است.
اما ارتش سری قاسمخانی چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر آثار کمدی سال‌های اخیر متمایز کرده است؟

خوب بد جلف ۲ کمتر از اثر اولی نیست

کیوان امجدیان منتقد سینما درباره فیلم سینمایی «خوب بد جلف۲: ارتش سری» و مقایسه آن با قسمت نخستش یعنی «خوب بد جلف ۱» به خبرنگار ایرناپلاس گفت: این اثر سینمایی براساس سریال «پژمان» شکل گرفت. در آن مجموعه زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی حضور داشتند که به یکی از سریال‌های پرمخاطب تلویزیون نیز تبدیل شد.

این پروژه بعدها با نویسندگی پیمان قاسم‌خانی به «خوب بد جلف۱» تبدیل و حمید فرخ‌نژاد نیز به این تیم اضافه شد. همین ترکیب در فیلم سینمایی تگزاس تکرار شد.

کلیشه خوب بد جلف ۲ همین ترکیب است. در این اثر، پایه دیگر شخصیت‌ها حامد کمیلی است و مساله زنان و اغواگری نیز در کنار این ترکیب آمده است.

خوب بد جلف ۱، خوب جواب داد و برعکس کمدی‌های آبگوشتی که با المان‌هایی دم‌دستی از مردم خنده می‌گیرند، شخصت‌پردازی دارد.

به گفته امجدیان، همین ویژگی سبب شد قسمت نخست گل کند و فیلم‌های دیگری از روی این ترکیب ساخته شود اما معتقدم بخش دوم ویژگی‌های بیشتری از بخش نخست ندارد. در خوب بد جلف ۲ می‌دانستید قرار است یک خوب بد جلف ببینید. سی تا چهل درصد از فیلم هم همین بود و چیزی بیشتر از آن ندارد. حداقل در فضای جشنواره چیزی کمتر از خوب بد جلف ۱ دیده شد و نتوانست دل مخاطب را به دست بیاورد.

موفق شدن یک زوج سینمایی

این کارشناس درباره زوج‌های سینمایی سال‌های اخیر که در پرده سینما می‌بینیم و چرایی موفقیت زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی عنوان کرد: این زوج با نمک و جذاب هستند و بازی خود را به‌خوبی انجام می‌دهند. اما دلیل تاپ شدن آنها در این فضا این بوده که انتخاب‌هایشان بد نبوده و همیشه حواسشان بوده با چه کسی کار کنند. همین زوج اگر با یک کارگردان یا نویسنده کارنابلد همکاری می‌کردند امکان تعطیل شدن موفقیت آنها برای همیشه وجود داشت. البته خود آنها الزامات اولیه را به‌عنوان بازیگران کمدی دارند. شانس خوبی هم داشته‌اند و پیشنهادهایی که به آنها شده همواره از طرف افراد و تیم‌های کار بلد بوده است. برخی از این زوج‌های سینمایی که در سال‌های اخیر در سینما حضور داشته‌اند از شانس آنها برخوردار نبودند.

وی در ادامه با یادآوری اینکه زوج‌های هنری بسیار موفقی وجود دارند که به دلیل مشغله کاری بسیار نمی‌توانند با هم کار کنند،‌ افزود: مثلاً در «هزارپا» بازی رضا عطاران و جواد عزتی را در کنار یکدیگر دیدیم که قابلیت همراه شدن در چندین فیلم دیگر را دارند اما هر دو پرکار هستند و قرار دادن این دو در کنار هم با فیلمنامه‌ای خوب و یک کارگردانی درست، کار بسیار سختی است.

در هر صورت بازی این زوج در کنار یکدیگر کمی به قد آنها اضافه کرده است. به این معنی که بعد از حضور در یک پروژه یا برنامه قد افراد بلندتر یا کوتاه‌تر شده است؛ یعنی از لحاظ حرفه‌ای چیزی به فرد اضافه شده یا از او  کم شده است، که برای این دو بازیگر مثبت بوده است.

قاسم‌خانی کارگردان باهوشی است

از امجدیان پرسیدیم، با توجه به اینکه پشت همه این اثرها پیمان قاسم‌خانی به‌عنوان نویسنده و کارگردان است، حضورش به‌عنوان کارگردان چقدر در سینمای کمدی تأثیر دارد و آیا این تأثیر فقط به گیشه محدود می‌شود یا خیر؟ او پاسخ داد: او فردی باهوش است. آثار روز دنیا را می‌بیند به حرف‌های محاوره مردم توجه دارد، فضای مجازی را به‌خوبی رصد می‌کند و نتیجه‌اش فیلمنامه‌ای خوب است.

قاسم‌خانی ابتدا فقط می‌نوشت، بعد چند مشاور وارد کار کرد و کم‌کم کارگردانی یاد گرفت. به نظر من می‌توان گفت قاسم‌خانی در این حوزه یک نابغه است. او برخلاف بیشتر کارگردانان حداقل‌های لازم را انجام می‌دهد. متأسفانه کارگردانان طنز ما تحقیق نمی‌کنند و همچنان کاری مثل گنج قارون را بازسازی می‌کنند و برای گرفتن خنده، صحنه‌های اروتیک می‌سازند. اگر قاسم‌خانی همین روال را ادامه بدهد هیچ‌کدام از کارهای او شکست نمی‌خورد.

کمدی خوب نیاز جامعه است

وی اضافه کرد: نکته‌ای که در سینمای ما اهمیت دارد این است که همه می‌گویند مردم ما به شادی، خنده و طنز احتیاج دارند اما کسی در حوزه فیلم‌های طنز بررسی دقیق انجام نمی‌دهد. فضای سینمای طنز ایران به بررسی جدی نیاز دارد. در سال ۱۰ فیلم طنز آبگوشتی ساخته می‌شود اما یک فیلم طنز قابل تحمل دیده نمی‌شود. این درحالی است که همه جا گفته شده جامعه ما به طنز و فضای شادی نیاز دارد.

وقتی در مورد سینمای کودک حرف زده می‌شود همه می‌گویند لازم است اما همه همت ندارند و لزوم آن را احساس نمی‌کنند؛ اما درخصوص سینمای طنز همه به لزوم آن باور دارند.

وی ادامه داد: به نظر من باید مرکزی برای تحقیق و بررسی کارهای طنز ساخته شود تا هر کسی که توانایی نوشتن و سوژه‌یابی دارد وارد شود، این مرکز قطعاً خروجی خواهد داشت. امروز کمدی خوب نیاز جامعه است. نباید سلیقه مردم را پایین آورد. اما امروز تنها کاری که در این حوزه انجام می‌شود پایین آوردن سلیقه مردم است.

گفت‌وگو از هنگامه ملکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =