پیدا و پنهان برگزاری حضوری آزمون‌های دانش آموزان نهم و دوازدهم

تهران- ایرناپلاس- یک کارشناس و فعال آموزشی معتقد است هرچند نیت برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم با توجه به تاثیرگذاری این آزمون منطبق بر اهداف آموزشی و مهم است اما در شرایط کنونی باید در مورد شیوه برگزاری و یا تاریخ امتحانات، تصمیمی گرفته شود که بعدها مشکل‌ساز نباشد.

به گزارش ایرناپلاس، تاکید مسئولان آموزش‌وپرورش برای برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم با توجه به تعیین‌کننده بودن و تاثیرگذاری آن در آینده تحصیلی دانش‌آموزان، در کنار نگرانی‌ها از شیوع انواع کرونا، دغدغه جدی دانش‌آموزان این مقاطع و والدینشان شده است.

وضعیت برگزاری امتحانات خردادماه دانش‌آموزان و شرایط برگزاری امتحانات حضوری، از جمله پرسش‌های اصلی خانواده‌ها و دانش‌آموزان در این روزهاست. روال سال گذشته بدین صورت بود که امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شد، امتحانات پایه نهم به دلیل تأثیر نمرات در هدایت تحصیلی به صورت حضوری بود اما مشابه سال‌های گذشته، امتحانات هماهنگ استانی و منطقه‌ای وجود نداشت. برای خرداد ۱۴۰۰ نیز مسئولان وزارت آموزش و پرورش از تمایل به برگزاری امتحانات این دو پایه تحصیلی به شیوه حضوری خبر داده‌اند.

بهمن‌ماه سال گذشته بود که وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد تا خرداد شرایط بهتر شود و ستاد کرونا برای امتحانات نهایی مجوز دهد. سال پیش، امتحانات نهم و دوازدهم حضوری برگزار شد.
محسن حاجی‌میرزایی اضافه کرد: با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا، خردادماه ۹۹ امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم را حضوری برگزار کردیم و بیش از ۶۰۰ هزار نفر در مدت ۲۱ روز امتحان دادند. این امتحانات تأثیرگذار است؛ بنابراین ترجیح می‌دهیم این امتحانات، مطمئن‌تر برگزار شود.

وی همچنین ۱۹ فروردین امسال درباره امتحانات پایان سال دانش‌آموزان گفت: همچنان متقاضی برگزاری حضوری برخی آزمون‌هایی هستیم که در سال‌های گذشته حضوری بود؛ مانند پایه‌های نهم و دوازدهم؛ این امتحانات تأثیرگذارند و اگر خللی ایجاد شود و مورد مناقشه قرار گیرد، ممکن است حقوق دانش‌آموزان تضییع شود؛ بنابراین ترجیح ما این است که دانش‌آموزان در یک آزمون هماهنگ حضوری شرکت کنند، مگر آنکه وضعیت کشور این اجازه را به ما ندهد که در آن صورت باید تدبیر دیگری بیندیشیم.

اواخر فروردین‌ماه نیز خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از مکاتبه با ستاد ملی مبارزه با کرونا با هدف اعلام پیش‌بینی از روند شیوع کرونا در خردادماه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی وضعیت اوج یا افول همه‌گیری در تخصص وزارت بهداشت و ستاد ملی کروناست، پس از دریافت پاسخ مقامات مسئول، درباره برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی تصمیم‌گیری خواهد شد. تصمیم‌گیری درباره شیوه برگزاری امتحانات در یکی دو هفته آینده به انجام خواهد رسید و نتیجه به مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

ستاد مقابله ملی با کرونا چه می‌گوید؟
اما ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره چه می‌گوید؟ سال گذشته نیز آموزش و پرورش با همراهی وزارت بهداشت و تدوین دستورالعمل بهداشتی مربوط به برگزاری امتحانات دانش‌آموزان، مجوز برگزاری امتحانات حضوری در دو پایه نهم و دوازدهم را گرفت.
به‌تازگی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با یادآوری مباحث مطرح شده در کمیته تخصصی این ستاد درباره برگزاری امتحانات نهم و دوازدهم تاکید کرده: تصمیم نهایی در جلسه  روز شنبه(۱۸ اردیبهشت) ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهد شد.
علیرضا رئیسی در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده است، افزود: در جلسه کمیته تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا که مسئولان آموزش و پرورش نیز حضور داشتند دیدگاه‌های مختلف بررسی شد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به اصرار و استدلال آموزش و پرورش برای برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: از نگاه آموزش‌وپرورش امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم برای دانش‌آموزان سرنوشت‌ساز و مهم است و باید حضوری باشد. با این حال تصمیم نهایی در جلسه هجدهم اردیبهشت ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهد شد.

رویکرد متفاوت کارشناسان آموزش
در ارتباط با این موضوع، حسام حسین‌زاده کارشناس و فعال آموزشی به ایرناپلاس گفت: این مساله را باید ریشه‌ای بررسی کرد زیرا اعتراض فقط مربوط به حضوری و غیرحضوری بودن امتحانات نیست بلکه فشارهایی است که در یکسال اخیر به این قشر وارد شده و کسی آنها را نشنیده و ندیده است. در دوره همه‌گیری کرونا، دانش‌آموزان بسیاری به دلیل فقر و فقدان تبلت و گوشی هوشمند از تحصیل بازماندند.

حسین‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر برگزاری آزمون‌های حضوری در این وضعیت کرونایی، ناشی از عدم ارزیابی کامل وزارت آموزش و پرورش از موقعیت و شرایط تهدیدآمیز کرونایی و امکان‌یابی مدارس حاضر در ‌هر استان است. گرمای طاقت فرسای مدارس جنوبی کشور، عدم وجود مدارس استاندارد در استان‌های سیل‌زده فروردین ۹۸ و مدارس ناامن سیستان و بلوچستان، چگونه خواهند توانست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؟

این کارشناس افزود: اساس خروجی یک سال تحصیلی مجازیِ نابرابر، غیرهمگانی و با خروجی آموزشی بسیار متفاوت، نمی‌تواند زیر سایه‌ طرح آزمون حضوری و سراسریِ دو مقطع سرنوشت‌ساز نهم و دوازدهم قرار گیرد. اعتراض دانش‌آموزان این مقطع، قدمی روبه‌جلو برای ابراز خواسته‌ها و تلاش برای تحقق آن است. دانش‌آموزانی که خود تبعیض‌های آموزشی را تجربه کردند و با دوری گزیدن از انفعال، حقوق صنفی و حیاتی خود را بیان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین آنچه مسلم است اینکه در شرایط کنونی که کشور با جهش ویروس کرونا مواجه است، امتحانات دانش‌آموزان نباید حضوری برگزار شود. با توجه به اینکه از سوی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام شده در برخی پایه‌های آموزشی، امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود باید یادآورشد که مسئولیت حفظ سلامتی دانش‌آموزان برعهده این وزارتخانه خواهد بود.

نیت برگزاری حضوری امتحانات، قابل تقدیر است اما ...
به گفته حسین‌زاده، در این مورد هرچند نیت برگزاری حضوری امتحانات، منطبق بر اهداف آموزشی و جلوگیری از زیان دانش‌آموزان عنوان شده که البته در جای خود امری مهم و در خور تقدیر است. اما در وضعیت کنونی که کشور با جهش کرونای انگلیسی و احتمالا در روزهای آینده با گونه هندی ویروس کرونا مواجه است احتمال ابتلا و سرایت را به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی به شدت بالا می‌رود. از همین رو لازم است در مورد شیوه برگزاری و یا تاریخ امتحانات تجدیدنظر شود.

وی معتقد است: در غیر این صورت لازم است دستورالعمل بهداشتی برای برگزاری امتحانات حضوری تدوین شود که براساس آن در هر مکان یکبار آزمون به عمل آید و در صورت نیاز به تکرار آزمون برای گروه بعدی با فاصله حداقل ۲ ساعت پس از ضدعفونی انجام شود. تأمین فاصله‌گذاری مناسب و جلوگیری از تجمع در ورود به محل آزمون هم نکته مهمی است.

تأمین فاصله‌گذاری مناسب برای صندلی‌ها در محل آزمون و تهویه مناسب هوا در محل برگزاری جلسه آزمون و استفاده از بزرگترین فضاهای موجود برای مرکز آزمون نیز اهمیت زیادی دارد.
چینش صندلی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فاصله دو متر رعایت شود. توزیع مواد خوراکی نیز در محل آزمون ممنوع باشد. این موارد نکاتی است که باید به آنها توجه شود.

اهمیت آزمون‌های پایه نهم و دوازدهم
از نقش تعیین‌کننده و تاثیرگذار آزمون پایه نهم و دوازدهم در آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان نمی‌توان گذشت و نگرانی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و تاکید آنان برای برگزاری حضوری این دو آزمون به این دلیل است که اگر این آزمون‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند و پرسش‌ها و روش‌ها یکسان نباشد، ممکن است در حق دانش‌آموزان اجحاف شود.

از سوی دیگر، شرایط همه‌گیری کرونا نیز همچنان غیرقابل پیش‌بینی است. اگرچه به گفته وزیر بهداشت «از موج چهارم کرونا عبور کرده‌ایم به‌نحوی که در اکثر استان‌ها شیب همه‌گیری سیر نزولی پیدا کرده است» اما با وجود شناسایی افرادی مبتلا به کرونای هندی و آفریقایی در روزهای اخیر در کشور، شرایط همچنان شکننده و ناپایدار است. همچنان که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در این زمینه گفته؛ نگرانی ما از ویروس آفریقایی بیش از جهش‌های دیگر کروناست. جهش‌های این ویروس، از ویروس هندی و برزیلی پیچیده‌تر است و در مقابل واکسن‌ها نیز مقاومت بیشتری دارند.

طبق گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در جلسه کمیته تخصصی با حضور همه اعضا، تصمیم گرفته شد این امتحانات حضوری برگزار شود.
وی با یادآوری مخالفت وزارت بهداشت با هرگونه تجمع، افزود: در این جلسه کمیته تخصصی، دوستان وزارت آموزش و پرورش بر حضوری برگزار شدن امتحانات نهایی تاکید داشتند.
به گفته رئیسی، این موضوع در جلسه امروز(شنبه) ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha