شاخص‌های محوری و ابتکارات رئیس‌جمهوری در انتخاب و معرفی وزیران

تهران- ایرناپلاس- از صبح شنبه(۳۰ مردادماه) کار بررسی وزیران پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است؛ رئیس جمهوری در سخنانش در هنگام دفاع از کلیت کابینه پیشنهادی و نیز در پاسخ به دغدغه‌های نمایندگان، نکات مهمی را مطرح کرد؛ از توجه محورهای مورد نظر رهبر معظم انقلاب تا لزوم تعهد به تحول‌خواهی، عدالت، جوان بودن وزیران، زنان و اقوام.

به گزارش ایرناپلاس، دقت در این موارد و شاخص‌های مهمی که سید ابراهیم رئیسی در سخنان خود بیان کرد، قابلیت مهمی برای تشخیص صلاحیت و کارآمدی وزیران خواهد بود.

شاید مهمترین ویژگی کابینه پیشنهادی رئیسی، بحث «تحول‌خواهی و عدالت» و همگامی این محور با شاخص‌های پیشرفت و تعالی باشد. رئیس جمهوری در چند مورد از نطق خود در مجلس به موضوع عدالت و نقش ویژه آن در کنار پیشرفت و تحول در امور اشاره کرد؛ اشاره و تاکید رئیسی به اینکه «تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد» در همین راستا قابل ارزیابی است.

او همچنین محوریت عدالت و پیشرفت را کانون برنامه‌های دولت اعلام کرد که «برآیند آنها رونق تولید داخلی، تعالی ایران اسلامی» را به همراه خواهد داشت. وی البته از «نقش و همراهی دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی» نیز در این رابطه غفلت نکرد و با یادآوری این عامل مهم، چینش کابینه را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبیین کرد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه همه برنامه‌ها به‌گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق ۲ محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد، تصریح کرد که عدالت‌محوری هم در «توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی، کشف و تقویت استعدادها و هم در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت» مدنظر دولت آتی است و نیز رویکرد عدالت‌محوری در «تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود».

اما یکی از ابتکارات اعلامی رئیس جمهوری در ذیل همین محور عدالت قابل بررسی است؛ همه می‌دانیم که در دولت‌های مختلف موضوع مرکزمحوری و بی‌توجهی یا کم‌توجهی به شهرها و مناطق پیرامونی یکی از چالش‌های مدیریت کشور بوده است؛ تاکید رئیسی برای تعیین استاندار ویژه برای برخی استان‌ها دقیقا در راستای تمرکززدایی غیرضروری از مرکز و توجه ویژه به مسائل و مشکلات مناطق محروم است.
از آن مهمتر، قرار است استانداران ویژه به صورت متناوب در جلسه‌های دولت حضور یابند و معضلات مناطق تحت مدیریت خود را در عالی‌ترین سطح اجرایی کشور به شکل حضوری و مداوم مطرح کنند؛ این رویکرد به طور قطع نویدبخش توجه ویژه به مناطق محروم و دورافتاده و بسترساز تحقق عدالت در دولت جدید خواهد بود.

شاخص‌های موردنظر رئیس‌جمهوری برای انتخاب و معرفی وزیران البته محورهای دیگری هم داشت که می‌توان به تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت، داشتن تعهد کاری، داشتن روحیه انقلابی، روحیه فسادستیزی و مردمی بودن اشاره کرد.
تلاش دولت برای رعایت این ویژگی‌ها در عمل، در کنار ترکیب همزمان جوان‌گرایی و تجربه، از دیگر نکات مهمی است که در راستای توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است؛ همه می‌دانیم که مطالبه رهبری در سال‌های اخیر، تشکیل دولتی جوان و انقلابی منطبق با شعارهای اصیل انقلاب و کارآمد بوده است؛ نگاهی گذرا به گزینه‌های معرفی شده دولت، تلاش حداکثری رئیس جمهوری را برای تحقق محورهای مورد نظر رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد؛ چنانچه رئیس‌جمهوری نیز به درستی اشاره کرد «شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند صرفا برای شنیدن نیست. تلاش این بوده که حتما این شاخص‌ها مدنظر و مورد توجه باشد».

موضوع مهم دیگر، دوری از تعلقات نسبی و سببی و یا وابستگی‌های جناحی در انتخاب وزیران بوده است؛ در روزهای گذشته و با اعلام اسامی وزیران پیشنهادی، برخی سایت‌ها و منابع خبری، شبهاتی را درباره روابط فامیلی منتخبان رئیس‌جمهوری و یا تعلق به حزب و جریانی خاص را مطرح کرده بودند؛ رئیسی در سخنان خود در صحن علنی مجلس هرگونه رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، فشار از ناحیه فردی، حزبی، جریانی در انتخاب و پیشنهاد وزیران را مطلقا رد کرد و گفت «بنده کسی نیستم که بخواهند با فشار فردی را برای معرفی به من تحمیل کنند و این مساله اصلا در روحیه من نیست. چون دیگران هم شناخت دارند، لذا این کار را نمی‌کنم».

در همین راستا باید به یک ابتکار جدید رئیس دولت سیزدهم در معرفی  و انتخاب وزیران اشاره کرد که تاکنون سابقه نداشته است؛ نفس اعلام فراخوان در یک وبسایت رسمی و تجمیع نظرها و پیشنهادهای مردمی، کارشناسان و دلسوزان کشور، روش منحصر به فردی است که در این دولت تجربه می‌شود؛ چنانچه رئیسی هم اشاره کرد که مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد برای دولت بسیار مفید و موثر بوده است و از این رو انتظار می‌رود نمایندگان مجلس در تصمیم‌ها و آرای خود به آن توجه ویژه داشته باشند.

توجه ویژه رئیس‌جمهوری به قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود در انتخاب وزیران و همکاران وی نیز موضوع مهم دیگری بود که در سخنان رئیسی مطرح شد؛ رئیس جمهوری به درستی از بازسازی اعتماد آسیب‌دیده از طریق عمل به وعده‌ها اشاره کرد و لازمه آن‌را استفاده از وزیرانی دانست که بیشترین هماهنگی را با آن برنامه‌ها و وعده‌ها داشته باشند؛ در این زمینه البته رئیسی از تدوین «برنامه مفصلی» با عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم خبر داد که تا چند روز آینده معرفی خواهد شد.

استفاده ویژه از ظرفیت‌های زنان و توجه به همه اقوام کشور نکته مهم دیگری بود که بارها از سوی رئیس‌جمهوری بر آن تصریح شد؛ چه آنجا که گفت «استفاده از ظرفیت بانوان که نقش‌آفرینی آنها برای دولت می‌تواند کارساز باشد و بهره‌گیری از توانمندی‌های بانوان وزرا و کابینه خلاصه نخواهد شد، بلکه استفاده از این ظرفیت در جای جای کشور به عنوان زنان نقش‌آفرین که تاکنون نقش داشتند، خواهد بود» و چه اشاره‌های مکرری که به استفاده از همه اقوام و گروه‌ها و اقلیت‌های مذهبی کشور داشت و از جمله در پایان سخنان خود در مجلس تصریح کرد: «کردهای عزیز، عزیزان ما هستند و ما هم نسبت به کرد، لر، فارس و بلوچ و همه اقوام مسئولیت داریم».

امید است با توجه به این نکات و محورهای مورد نظر رئیس‌جمهوری، کابینه‌ای کارآمد، قوی، هماهنگ و مردمی تشکیل شود و با بیشترین رای اعتماد مجلس شروع به کار کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha